Tiếng anh giao tiếp online
Tổng hợp bài tập ngữ pháp IELTS có đáp án chi tiết
Mục lục [Ẩn]
- 1. Tổng quan về ngữ pháp trong kỳ thi IELTS
- 1.1. Tại sao luyện ngữ pháp lại quan trọng trong kỳ thi IELTS?
- 1.2. Các chủ điểm ngữ pháp quan trọng trong IELTS
- 2. Bài tập ngữ pháp IELTS cơ bản
- 3. Bài tập ngữ pháp IELTS nâng cao
- 4. Đáp án bài tập ngữ pháp IELTS
- 5. Khóa luyện thi IELTS online hiệu quả tại Langmaster
Ngữ pháp là nền tảng quan trọng để đạt điểm cao trong kỳ thi IELTS. Bài viết này tổng hợp các dạng bài tập ngữ pháp IELTS đa dạng từ cơ bản đến nâng cao, kèm đáp án chi tiết và giải thích rõ ràng. Nhờ đó, bạn có thể luyện tập một cách hệ thống, khắc phục điểm yếu và nâng cao khả năng diễn đạt trong Writing và Speaking.
1. Tổng quan về ngữ pháp trong kỳ thi IELTS
1.1. Tại sao luyện ngữ pháp lại quan trọng trong kỳ thi IELTS?
Ngữ pháp xuất hiện ở cả bốn kỹ năng IELTS và ảnh hưởng trực tiếp đến kết quả của bạn. Trong Writing, cấu trúc câu chiếm 25% số điểm, yêu cầu thí sinh phải sử dụng linh hoạt câu đơn, câu ghép, câu phức cùng thì và dạng từ chính xác.
Ở Speaking, lỗi ngữ pháp thường là nguyên nhân khiến bạn dừng lại ở band 5.0 – 6.0, vì vậy việc vận dụng đúng thì, câu điều kiện hay mệnh đề quan hệ sẽ giúp lời nói tự nhiên và logic hơn.
Đối với Reading và Listening, khả năng nắm vững ngữ pháp giúp bạn xác định từ loại, phân tích ý nghĩa câu và chọn đáp án nhanh, chính xác hơn – đặc biệt trong những câu hỏi phức tạp.
1.2. Các chủ điểm ngữ pháp quan trọng trong IELTS
Dưới đây là những chủ điểm ngữ pháp bạn cần nắm vững:
|
Chủ điểm ngữ pháp |
Ứng dụng thực tế trong bài thi |
|
Viết đúng thời gian sự kiện, mô tả số liệu |
|
|
Tăng độ mạch lạc và liên kết |
|
|
Dùng trong Writing Task 1 (quy trình, số liệu) |
|
|
Speaking Part 3, Task 2 (giả định) |
|
|
Dùng trong mô tả biểu đồ, phân tích số liệu |
|
|
Tạo phong cách học thuật |
|
|
Viết chính xác sau các động từ/cụm từ |
|
|
Đưa ra ý kiến, dự đoán trong Speaking/Writing |
|
|
Tránh lỗi sai phổ biến |
2. Bài tập ngữ pháp IELTS cơ bản
Exercise 1: Chọn đáp án đúng nhất để điền vào chỗ trống trong mỗi câu sau.
- She speaks English very .........., so everyone understands her easily.
A. clear
B. clearly
C. clarity
D. clearing - You should avoid ............ too much fast food if you want to stay healthy.
A. eat
B. eating
C. to eat
D. ate - The students are excited ............ their upcoming study tour to Singapore.
A. about
B. on
C. with
D. for - He didn’t go to school yesterday ............ he was ill.
A. because
B. although
C. so
D. but - If I ............ harder, I would have passed the exam.
A. study
B. studied
C. had studied
D. studying - My father suggests that we ............ dinner out tonight.
A. have
B. had
C. having
D. to have - He is one of the most talented ............ in the company.
A. engineer
B. engineering
C. engineered
D. engineers - By the time she arrived, the film ............ already.
A. has started
B. started
C. had started
D. was starting - The man ............ is standing over there is my teacher.
A. which
B. who
C. whose
D. whom - She prefers reading books ............ watching TV.
A. than
B. instead
C. rather
D. to
Exercise 2: Cho dạng đúng của các từ trong ngoặc để tạo thành một bài IELTS Writing Task 2 hoàn chỉnh
Some people think that professional athletes make good role models for young people, while others believe they don’t.
Discuss both these points of views and give your own opinion.
People everywhere like watching sports. Many top (1-athletics) __________ are admired throughout their countries, and some even have fans all around the world. Young people especially, view many athletes as role models and want to emulate the way these stars dress, act and live their lives. While some athletes aren't deserving of their "role model" status, others act like role models and (2-responsibility) __________ community (3-citizenship) __________.
Top athletes get the attention of (4-youth) __________ people. Most children and teenagers like to follow professional sports. For many of them, star athletes represent heroes, and children want to be like their heroes. This means they will want to play sports, which is good for their (5-healthy) __________. Playing sports also teaches (6-value) __________ life lessons such as teamwork, discipline, goal setting, and the realities of dealing with success and failure. Professional athletes demonstrate the importance of working hard to achieve a goal, or practicing (7-regular) __________ to become good at something. This is a good example for children to follow.
However, professional athletes are not always good role models. For one thing, when young athletes reach a level of fame, it comes with media attention, large (8-finance) __________ benefits and social attention. This can lead children to believe that money and fame are an important part of sports. Children might focus more on these aspects than on the fun of the game or on the challenge of learning how to play (9-good) __________. Then there are those athletes who behave badly. For example, some cheat to win their games or take drugs to improve their performance. This kind of behavior sends the wrong message to children.
Athletes are people who are held at a lofty place in the society owing to their popularity and wealth. These attributes are what makes people want to look up to them and model various facets of their lives along those of the athletes. We can thus be led to conclude that (10-profession) __________ athletes can be very good role models for children, as long as they focus on the positive aspects of playing sports.
Exercise 3: Có 3 lỗi sai trong đoạn văn sau. Tìm và sửa chúng để tạo thành một bài IELTS Speaking Part 3 hoàn chỉnh.
I think managers need to train their employees to deliver greatly customer service. There are lots of things that staff members can do, such as ensuring that customers are greeted in the right way, their problems are handled quick, and they are asked for feedback. For example, the staff in my favorite cafe greet customers as soon as they come through the door, and they always check that we are happier before we leave.
Exercise 4: Chọn đáp án đúng nhất điền vào mỗi chỗ trống dưới đây.
Music is an important part of our daily lives. It can make us feel happy, sad, or excited. Some people even say that music can help them (1) _____ stress after a long day at work. Scientists have shown that listening to music can improve our memory and even help us study better. For this reason, many students like to play music while they do their homework.
Another interesting fact is that the type of music we enjoy often (2) _____ on our culture and personal experiences. For example, people who grow up in Asia may prefer traditional instruments, while those in the West may like rock or pop. But no matter where you are from, music is something that can (3) _____ people together. It is often used at celebrations such as weddings and birthdays, because it creates a sense of joy and unity.
Today, music is easier to enjoy than ever before. With the (4) _____ of the Internet, people can listen to songs from all over the world just by using their phones. This shows that music is not only a form of entertainment but also a (5) _____ that connects cultures globally.
|
Câu 1: |
A. reduce |
B. prevent |
C. avoid |
D. decrease |
|
Câu 2: |
A. depends |
B. relies |
C. bases |
D. results |
|
Câu 3: |
A. divide |
B. bring |
C. separate |
D. push |
|
Câu 4: |
A. growth |
B. arrival |
C. invention |
D. development |
|
Câu 5: |
A. bridge |
B. block |
C. limit |
D. wall |
Exercise 5: Viết lại các câu sau sao cho nghĩa không đổi.
- The furniture was so expensive that I didn’t buy it.
→ The furniture was too ………………………………………….. - Tom learned to drive when he was nineteen.
→ Tom has …………………………………………………………. - We couldn’t drive because of the fog.
→ The fog prevented ……………………………………………… - The cake was so hard so I couldn’t cut it.
→ It was ……………………………………………………………. - I can’t cook as well as my mother does.
→ My mother ………………………………………………………
3. Bài tập ngữ pháp IELTS nâng cao
Exercise 1: Chọn đáp án đúng nhất để điền vào chỗ trống
- Hardly ............ the teacher finished the explanation when the students started asking questions.
A. had
B. have
C. did
D. was - It’s high time we ............ more seriously about environmental issues.
A. think
B. thought
C. had thought
D. are thinking - The book, ............ I borrowed from the library last week, is really useful for my research.
A. that
B. which
C. whose
D. what - Not until she explained the reason clearly ............ the committee agree.
A. did
B. had
C. was
D. has - The manager had his secretary ............ all the documents before the meeting.
A. to prepare
B. preparing
C. prepared
D. prepare - If she ............ harder, she could have been promoted last year.
A. works
B. worked
C. had worked
D. would work - The new regulation requires that every candidate ............ an identity card at the entrance.
A. shows
B. show
C. showed
D. showing - No sooner ............ the announcement than the whole room fell silent.
A. had he made
B. has he made
C. did he make
D. he had made - He would rather you ............ the truth to him yesterday instead of hiding it.
A. tell
B. told
C. had told
D. would tell - The committee is discussing measures to prevent diseases, many of ............ are caused by polluted water.
A. that
B. which
C. them
D. those
Exercise 2: Cho dạng đúng của các từ trong ngoặc để tạo thành một bài IELTS Writing Task 2 hoàn chỉnh
Some people think that advertising strongly influences consumer choices, while others argue that it has little real impact.
Discuss both views and give your own opinion.
In the modern world, advertising plays a crucial role in business and society. Some people believe that advertisements are highly (1-persuasiveness) __________ and can shape people’s choices, while others claim that consumers are largely (2-awareness) __________ of marketing tactics and therefore not easily influenced.
On the one hand, advertising has a strong impact on purchasing decisions. Companies spend millions on creating (3-attract) __________ campaigns that appeal to emotions and desires. For example, commercials often portray an (4-ideal) __________ lifestyle connected with a product, making customers more eager to buy it. Furthermore, repetitive exposure to advertising increases brand (5-recognize) __________, and this subconscious familiarity can influence what people choose in shops.
On the other hand, many people argue that consumers today are more (6-critic) __________ and selective. With the rise of the Internet, customers can access independent reviews and comparisons, which makes them less (7-depend) __________ on advertising messages. Moreover, aggressive advertising can even create (8-suspicious) __________ among viewers, who may question the honesty of the claims.
In my opinion, although advertising can sometimes create an artificial need, its influence should not be (9-exaggerate) __________. People still make decisions based on price, quality, and personal (10-prefer) __________. Advertising may catch attention, but it is only one of many factors that determine consumer behavior.
Exercise 3: Có 4 lỗi sai trong đoạn văn sau. Tìm và sửa chúng để tạo thành một bài IELTS Speaking Part 3 hoàn chỉnh.
In my opinion, governments should providing more training programs for young people, because it can help them develop essential skills. For example, communication and team-work are one of the most important abilities that employers are look for nowadays. If the government invest more in practical workshops, students could applying these skills directly in real-life situations. Personally, I think this approach would be more effective than just increase the number of theoretical courses.
Exercise 4: Chọn đáp án đúng nhất điền vào mỗi chỗ trống dưới đây.
In the modern era, technology has transformed the way people communicate. Only a few decades ago, letters and telephone calls were the main forms of interaction. Today, however, instant messaging and video conferencing have become the norm. While this shift has made communication more (1) _____, it has also created new challenges. For instance, the overuse of online platforms may reduce the quality of face-to-face conversations.
Another consequence of digital communication is its impact on workplace culture. Employees are now expected to respond to messages almost immediately, which can increase productivity but also lead to higher levels of (2) _____. Some researchers argue that this constant connectivity may blur the (3) _____ between professional and personal life, leaving workers with little time to disconnect.
Nevertheless, the benefits of technology cannot be denied. It allows companies to collaborate across continents and gives individuals unprecedented access to knowledge. With the (4) _____ of artificial intelligence, communication tools are becoming smarter, offering real-time translation and predictive typing. Yet, society must consider how to strike a (5) _____ between convenience and the preservation of meaningful human interaction.
|
Câu 1: |
A. efficient |
B. efficiency |
C. efficiently |
D. effect |
|
Câu 2: |
A. relaxation |
B. stress |
C. relief |
D. comfort |
|
Câu 3: |
A. connections |
B. differences |
C. boundaries |
D. standards |
|
Câu 5: |
A. barrier |
B. compromise |
C. balance |
D. solution |
Exercise 5: Viết lại các câu sau sao cho nghĩa không đổi.
- She started working here five years ago.
→ She has ………………………………………….. (use: “for”) - The last time I saw him was in 2020.
→ I haven’t …………………………………………… (use: “since”) - The exam was easier than we expected.
→ The exam was not …………………………………. (use: “as … as”) - He didn’t go to the party because he was ill.
→ If he ………………………………………………… - They will cancel the meeting unless the manager arrives on time.
→ If the manager …………………………………………………
4. Đáp án bài tập ngữ pháp IELTS
4.1. Đáp án bài tập ngữ pháp cơ bản
Exercise 1: Chọn đáp án đúng nhất để điền vào chỗ trống
- B. clearly
→ Trạng từ “clearly” bổ nghĩa cho động từ “speaks”. - B. eating
→ Sau “avoid” dùng V-ing. - A. about
→ Cấu trúc “be excited about sth”. - A. because
→ “Didn’t go … because he was ill” = vì anh ấy ốm. - C. had studied
→ Câu điều kiện loại 3: If + had + V3/ed, would have + V3/ed. - A. have
→ Sau “suggest that” + S + (should) + V (nguyên mẫu). - D. engineers
→ “one of the + plural noun” → engineers. - C. had started
→ Quá khứ hoàn thành dùng cho hành động xảy ra trước “arrived”. - B. who
→ “The man who is standing over there” → who thay thế cho chủ ngữ chỉ người. - D. to
→ “prefer doing sth to doing sth” hoặc “prefer A to B”.
Exercise 2: Cho dạng đúng của các từ trong ngoặc để tạo thành một bài IELTS Writing Task 2 hoàn chỉnh
- athletes
→ “Many top athletes” (danh từ số nhiều). - responsibly
→ Trạng từ bổ nghĩa cho động từ “act”. - citizenship
→ Danh từ ghép “community citizenship” (trách nhiệm công dân với cộng đồng). - young
→ “young people” (tính từ chỉ tuổi tác). - health
→ “good for their health” (danh từ). - valuable
→ “valuable life lessons” (tính từ bổ nghĩa cho danh từ). - regularly
→ “practicing regularly” (trạng từ bổ nghĩa cho động từ). - financial
→ “financial benefits” (tính từ bổ nghĩa cho danh từ). - well
→ “play well” (trạng từ bổ nghĩa cho động từ). - professional
→ “professional athletes” (tính từ).
Exercise 3: Có 3 lỗi sai trong đoạn văn sau. Tìm và sửa chúng để tạo thành một bài IELTS Speaking Part 3 hoàn chỉnh.
Lỗi 1: greatly → great
Lỗi 2: quick → quickly
Lỗi 3: happier → happy
Exercise 4: Chọn đáp án đúng nhất điền vào mỗi chỗ trống dưới đây.
- A. reduce
→ “reduce stress” là collocation chuẩn. - A. depends
→ Cấu trúc: depend on sth. - B. bring
→ “bring people together” (kết nối mọi người). - D. development
→ “with the development of the Internet” là collocation chuẩn. - A. bridge
→ “a bridge that connects cultures” → ẩn dụ quen thuộc.
Exercise 5: Viết lại các câu sau sao cho nghĩa không đổi.
- The furniture was too expensive for me to buy.
(Quá đắt để tôi có thể mua) - Tom has known how to drive since he was nineteen.
(Dùng thì hiện tại hoàn thành để diễn đạt kinh nghiệm bắt đầu từ năm 19 tuổi) - The fog prevented us from driving.
(prevent + O + from + V-ing) - It was such a hard cake that I couldn’t cut it.
(cấu trúc such + adj + N + that) - My mother can cook better than I (can).
(so sánh hơn với “better than”)
4.2. Đáp án bài tập ngữ pháp nâng cao
Exercise 1: Chọn đáp án đúng nhất để điền vào chỗ trống
- A. had
→ Đảo ngữ với “Hardly … when …” → Hardly + had + S + V3. - B. thought
→ “It’s (high) time + S + V2/ed” (dùng thì quá khứ, nghĩa hiện tại). - B. which
→ Bổ nghĩa cho “the book” → mệnh đề quan hệ không hạn định. - A. did
→ Cấu trúc đảo ngữ: “Not until … did + S + V”. - D. prepare
→ Cấu trúc “have sb do sth” (nhờ ai làm gì). - C. had worked
→ Điều kiện loại 3: If + had V3, could have V3. - B. show
→ Sau “require that” + S + (should) + V (nguyên mẫu). - A. had he made
→ “No sooner + had + S + V3 + than …” → đảo ngữ. - C. had told
→ “Would rather + S + had V3” (trong quá khứ). - B. which
→ “many of which” dùng trong mệnh đề quan hệ rút gọn chỉ sự vật.
Exercise 2: Cho dạng đúng của các từ trong ngoặc để tạo thành một bài IELTS Writing Task 2 hoàn chỉnh
- persuasive
→ “highly persuasive” = rất thuyết phục (tính từ). - aware
→ “consumers are aware of …” → tính từ. (Awareness = danh từ, không hợp ngữ pháp ở đây). - attractive
→ “attractive campaigns” (tính từ bổ nghĩa cho danh từ). - idealized
→ “idealized lifestyle” (quy chiếu hình ảnh lý tưởng hóa). - recognition
→ “brand recognition” (danh từ). - critical
→ “more critical and selective” (tính từ). - dependent
→ “less dependent on advertising” (tính từ). - suspicion
→ “create suspicion among viewers” (danh từ). - exaggerated
→ “should not be exaggerated” (quá khứ phân từ dạng bị động). - preferences
→ “personal preferences” (danh từ số nhiều).
Exercise 3: Có 4 lỗi sai trong đoạn văn sau. Tìm và sửa chúng để tạo thành một bài IELTS Speaking Part 3 hoàn chỉnh.
Lỗi 1: should providing → should provide
Lỗi 2: are look for → are looking for
Lỗi 3: invest → invests
Lỗi 4: could applying → could apply
Exercise 4: Chọn đáp án đúng nhất điền vào mỗi chỗ trống dưới đây.
- A. efficient
→ “make communication more efficient” (collocation học thuật chuẩn). - B. stress
→ “lead to higher levels of stress” (academic collocation). - C. boundaries
→ “blur the boundaries between professional and personal life” (collocation phổ biến trong academic texts). - B. emergence
→ “the emergence of artificial intelligence” (từ học thuật, dùng nhiều trong IELTS Writing/Reading). - C. balance
→ “strike a balance between …” là collocation học thuật chuẩn
Exercise 5: Viết lại các câu sau sao cho nghĩa không đổi.
- She has worked here for five years.
(hiện tại hoàn thành + for) - I haven’t seen him since 2020.
(hiện tại hoàn thành + since) - The exam was not as difficult as we expected.
(cấu trúc so sánh “not as … as”) - If he hadn’t been ill, he would have gone to the party.
(câu điều kiện loại 3) - If the manager arrives on time, they won’t cancel the meeting.
(câu điều kiện loại 1)
5. Khóa luyện thi IELTS online hiệu quả tại Langmaster
Ngữ pháp là nền tảng quan trọng để đạt điểm cao trong IELTS Writing và Speaking. Việc làm quen với các dạng bài tập ngữ pháp IELTS như viết lại câu, mệnh đề quan hệ, hay biến đổi cấu trúc câu sẽ giúp thí sinh cải thiện rõ rệt khả năng diễn đạt. Tại Langmaster, học viên được tham gia các khóa luyện thi IELTS bám sát đề thi thật, trong đó phần ngữ pháp luôn được chú trọng rèn luyện có hệ thống.
- Sĩ số lớp nhỏ – tăng cường sự tương tác: Mỗi lớp IELTS online chỉ từ 7–10 học viên, giáo viên dễ dàng theo sát, sửa lỗi trực tiếp và hỗ trợ cá nhân hóa lộ trình học tập.
- Thi thử IELTS định kỳ: Giúp học viên áp dụng kiến thức ngữ pháp vào bối cảnh làm bài thật, hình thành thói quen xử lý nhanh, chính xác.
- Coaching 1-1 với chuyên gia: phân tích chi tiết lỗi sai ở từng kỹ năng – từ phát âm, diễn đạt, từ vựng cho đến ngữ pháp. Chuyên gia sẽ tập trung chữa lỗi và đưa ra giải pháp cá nhân hóa và rèn cách làm bài chuẩn IELTS.
- Lộ trình học cá nhân hóa: Ngay từ đầu, bạn được kiểm tra năng lực đầu vào, đặc biệt là ngữ pháp ngữ pháp và xây dựng lộ trình học phù hợp với trình độ hiện tại và mục tiêu band điểm.
- Đội ngũ giáo viên 7.5+ IELTS: Giàu kinh nghiệm chữa bài chi tiết từng kỹ năng, chỉ ra lỗi sai, lỗ hổng về các kỹ năng đặc biệt là ngữ pháp, từ đó giúp học viên tiến bộ rõ rệt.
- Cam kết đầu ra bằng văn bản: Nếu không đạt band điểm mục tiêu, học viên được học lại miễn phí để đảm bảo kết quả mong muốn.
Hãy đăng ký học thử IELTS online miễn phí ngay hôm nay để được kiểm tra năng lực ngữ pháp, trải nghiệm lớp học thực tế và nhận tư vấn lộ trình cá nhân hóa, giúp bạn tự tin chinh phục IELTS!
Ngữ pháp là chìa khóa để bạn viết và nói tiếng Anh một cách chính xác, tự nhiên trong kỳ thi IELTS. Với lộ trình học tập khoa học và sự đồng hành của đội ngũ chuyên gia tại Langmaster, bạn hoàn toàn có thể khắc phục điểm yếu ngữ pháp nhanh chóng. Hãy bắt đầu ngay hôm nay để tiến gần hơn tới band điểm mơ ước!
Nội Dung Hot
KHÓA TIẾNG ANH GIAO TIẾP 1 KÈM 1
- Học và trao đổi trực tiếp 1 thầy 1 trò.
- Giao tiếp liên tục, sửa lỗi kịp thời, bù đắp lỗ hổng ngay lập tức.
- Lộ trình học được thiết kế riêng cho từng học viên.
- Dựa trên mục tiêu, đặc thù từng ngành việc của học viên.
- Học mọi lúc mọi nơi, thời gian linh hoạt.

KHÓA TIẾNG ANH GIAO TIẾP ONLINE
- Học theo nhóm (8-10 người), môi trường học tương tác và giao tiếp liên tục.
- Giáo viên đạt tối thiểu 7.0 IELTS/900 TOEIC.
- Học online chất lượng như offline.
- Chi phí tương đối, chất lượng tuyệt đối.
- Kiểm tra đầu vào, đầu ra và tư vấn lộ trình miễn phí

KHÓA TIẾNG ANH TRẺ EM
- Giáo trình Cambridge kết hợp với Sách giáo khoa của Bộ GD&ĐT hiện hành
- 100% giáo viên đạt chứng chỉ quốc tế IELTS 7.0+/TOEIC 900+
- X3 hiệu quả với các Phương pháp giảng dạy hiện đại
- Lộ trình học cá nhân hóa, con được quan tâm sát sao và phát triển toàn diện 4 kỹ năng
Bài viết khác
Nâng cao trình độ tiếng Anh của bạn với bộ tài liệu miễn phí từ Langmaster! Đăng ký ngay để bắt đầu hành trình chinh phục tiếng Anh!
Kỳ nghỉ hè 2024 sắp kết thúc, thời gian trở lại trường học của các mầm non đất nước ngày càng gần. Vậy lịch đi học lại sau hè 2024 của 63 tỉnh thành là khi nào?
Bạn muốn hiểu rõ hơn về cấu trúc bài thi Cambridge. Hãy đăng ký "Thi Thử Tiếng Anh Cambridge Miễn Phí Tại Langmaster - Nhận Góp Ý Từ Giảng Viên” ngay hôm nay.
Bạn đang có nhu cầu tìm khóa học tiếng Anh giao tiếp cho người lớn tuổi để đi nước ngoài? Tham khảo ngay bài viết dưới đây cùng tiếng Anh giao tiếp Langmaster nhé!
Review top 5+ Khóa học tiếng Anh thương mại cho doanh nghiệp: tham khảo các khóa học tại Langmaster, EIV, Skype English, AROMA, Axcela, Wall Street English,...



16+ năm kinh nghiệm,
800.000+ học viên